8tyś oszczędności w skali miesiąca na pojazdach w 2 magazynach;
wyeliminowanie przekroczeń czasów pracy kierowców;
25% mniej tras do obsługi wybranych punktów;
czas planowania krótszy o 90%
Branża: sprzedaż i serwis opon
Wyzwanie: redukcja kilometrów przy organizacji pracy w 2 trybach: maksymalne wypełnienie pojazdów (w sezonie) oraz praca dla wszystkich kierowców (poza sezonem)
Firma zajmuje się sprzedażą i kompleksowym serwisem opon i kół do wszystkich rodzajów pojazdów. Dodatkowo świadczy usługi związane z obsługą klimatyzacji oraz inne usługi mechaniczne. Do obsługi opon ciężarowych i rolniczych dostępny jest 24 godzinny serwis mobilny.
Opis problemu:
Firma posiada kilka magazynów, z których codziennie wyjeżdżają auta o masie 3,5t i ładowności 12m3. Klienci obsługiwani przez serwis pracują głównie w godzinach 8:00-16:00 i w tym czasie muszą być odwiedzeni przez sprzedawców/serwisantów. Firma chciałaby wyznaczać optymalne trasy (redukując liczbę kilometrów) w 2 trybach:
- Sezonowym: duża ilość towaru do rozwiezienia, która musi pomieścić się na dostępnych samochodach, wykorzystując maksymalnie ich przestrzeń ładunkową
- Pozasezonowym: dużo mniej towaru do rozwiezienia, wówczas każdy z kierowców powinien mieć pracę
Liczba kierowców i tras codziennie ulega zmianie. Niektórzy Klienci jednak „na sztywno” muszą być przypisani do konkretnej trasy. Dodatkowo firma chciałaby wiedzieć, planując dostawy sezonowe opon i części, ile z nich jest w stanie obsłużyć wykorzystując własną flotę, a ile powinna zlecić firmie kurierskiej. Planowanie gotowego harmonogramu tras w tej chwili to proces długi i mozolny i zajmuje kilka godzin.
Rozwiązanie
Analizie poddane zostały 2 magazyny, z których obsługiwane są łącznie 263 punkty. Średni czas obsługi w punkcie to 5 minut. Aktualnie firma obsługiwała te punkty za pomocą 12 tras, po 6 z każdego magazynu. Łączna długość tras była optymalna (ok. 3400 km), jednak sumaryczny czas pracy kierowców był przekroczony o 9 godzin. Po optymalizacji analizowanego przypadku firma otrzymała 6 różnych wariantów rozwiązania. W wariancie minimalizującym liczbę tras udało się obsłużyć te same punkty za pomocą 9 tras o łącznej długości 3013km. Kierowcy wówczas jednak mogli pracować nawet o 2h dłużej niż normalnie. Inny z wariantów zakładał, że z każdego magazynu wyjeżdża wszystkich 6 kierowców i 12 tras miało łącznie 3840 km. Żadne z kierowców wówczas nie przekroczył swojego 8-godzinnego czasu pracy.
Klient po kilku minutach pracy optymalizatora otrzymał 6 różnych wariantów tras, z których może dowolnie wybierać takie, które w danej sytuacji (szczycie sezonu lub poza nim) są najbardziej rentowne. W wersji minimalizującej liczbę tras (czyli pojazdów i kierowców), udało się je zredukować z 12 do 9 w skali 2 magazynów. Przy takim wariancie docelowo firma zrezygnować z 3 pojazdów w tych magazynach, co w skali miesiąca generuje około 8 tyś oszczędności (koszty leasingu, kierowcy, paliwa).
Dowiedz się, na czym polega optymalizacja tras w transporcie komunalnym.
Innym ciekawym przykładem optymalizacji tras jest historia sieci supermarketów online.