W ostatnich tygodniach program do planowania i optymalizacji tras MapGO został wyposażony w nową funkcję – rysowanie obszarów oraz możliwość optymalizacji tras w oparciu o zdefiniowane granice obszarów. Funkcja ułatwi planowanie pracy dla przedstawicieli handlowych, serwisantów, kierowców firm cateringowych oraz innych pracowników terenowych, dla których podział na odrębne rejony pracy ma znaczenie. Wyznaczanie obszarów daje planiście całe spektrum nowych możliwości, m.in. czytelną prezentację rejonów pracy na mapie, jasny podział obowiązków między pracownikami, błyskawiczną optymalizację tras z uwzględnieniem przypisanych rejonów pracy oraz wiele innych, o których opowiada poniższy artykuł.
Kto skorzysta z funkcji planowania w obszarach?
Nowa funkcja programu MapGO może mieć zastosowanie w wielu różnych branżach. Najbardziej oczywistym przykładem jest tu podział pracy między przedstawicieli handlowych, z których każdy z nich odpowiedzialny jest za inny obszar, a jego dzień pracy polega na odwiedzaniu klientów w tymże obszarze się znajdujących. Optymalizator tak wyznaczy trasy, aby każdy z pracowników obsługiwał jedynie swoich klientów, omijając tych, którzy mają innego opiekuna. Możliwość uwzględnienia okien czasowych daje pewność, że klienci będą odwiedzani w ustalonych godzinach. Prezentacja wyników projektu optymalizacyjnego daje jasny obraz “obłożenia” pracą każdego z przedstawicieli zarówno w wymiarze czasowym, kilometrowym jak i liczbowym (liczba planowanych do odwiedzenia klientów).
Inny przykład branży,w której rejony pracy mają zastosowanie, to serwisanci oraz dostawcy wszelkiego rodzaju usług (w tym naprawczych). Sprawiedliwy podział na rejony pracy daje pewność planiście, że wszyscy klienci są sprawnie obsługiwani, pracownicy sprawiedliwie podzieleni zleceniami, a wyznaczone trasy optymalne.
Jasny podział terenu na konkretne obszary pracy niewątpliwie przyda się także w branży cateringowej. Jest to branża, w której sprawna obsługa klientów i dostawy na czas mają szczególne znaczenie świadczące o wysokiej jakości dostarczanych usług. Wyznaczanie optymalnych tras, które zapewniają jak najszybszą obsługę kolejnych stopów stanowi tu zatem wysoką wartość. Dodatkowo, aktualna możliwość optymalizacji tras uwzględniająca stopy w wyznaczonym rejonie zdecydowanie ułatwi planowanie dostaw w firmach cateringowych.
Wygodne rysowanie dowolnych kształtów
Zakładka Obszary programu MapGO daje Użytkownikowi możliwość wygodnego i intuicyjnego kreślenia na mapie figur będących granicami planowanych rejonów pracy kierowców w terenie. Dostępny edytor graficzny umożliwia:
- rysowanie dowolnego wielokąta lub koła,
- kolorowanie narysowanego obszaru,
- nadanie obszarowi dowolnej przejrzystości,
- edycję kształtu narysowanego obszaru,
- nadanie nazwy obszarom,
- usuwanie nieaktualnych obszarów.
Do narysowanych obszarów Użytkownik przypisuje kierowcę (1 lub wielu) z bazy swoich kierowców. Takie przypisanie umożliwia następnie planowanie, w którym każdy z kierowców będzie obsługiwał stopy z wyznaczonego dla niego rejonu i nie odwiedzał punktów należących do terenu innego pracownika.
Cecha aktywności obszarów pozwala zadecydować Użytkownikowi, które z nich mają być uwzględnione w optymalizacji, a które aktualnie nieaktywne. Zakładka rysowania obszarów daje również możliwość jednoczesnej wizualizacji rejonów wraz z adresami z Bazy Obiektów, a także możliwość włączania/wyłączania wybranych obszarów czy centrowania widoku na którymś z nich.
Optymalizacja tras z uwzględnieniem rejonów
Odręczne rysowanie obszarów umożliwia taką optymalizację tras dla kierowców, aby uwzględniała ona wyznaczone im konkretne rejony pracy. W celu stworzenia projektu optymalizacyjnego, uwzględniającego granice narysowanych obszarów, należy skorzystać z tzw. kompatybilności, czyli dopasowania stop – obszar. Przy wybraniu tego warunku wyznaczone przez optymalizator trasy będą uwzględniały obsługę stopów z obszaru przypisanego do niego kierowcy, zgodnie z czasem jego pracy oraz możliwościami ładunkowymi auta, którym się porusza. Użytkownik tworząc projekt optymalizacyjny ma możliwość decyzji, czy pozwala aby kierowcy dodatkowo mogli obsługiwać stopy spoza ich obszarów i nienależącego do żadnego innego, czy nie. Wynikiem projektu jest jak zawsze zestaw optymalnych tras, ale tym razem przebiegających w oparciu o stopy z wyznaczonych obszarów. Czytelne prezentacja tras i obszarów na mapie oraz osi czasu (timeline) daje planiście jasny obraz podziału pracy na jego pracowników w terenie.