Optymalizacja tras VRP (ang. Vehicle Routing Problem) to takie zaplanowanie wielu tras jednocześnie oraz dobór pojazdów, aby:
- flota była najlepiej wykorzystana, a jej koszty najniższe,
- trasy były najkrótsze i/lub najtańsze,
- obsłużyć więcej zleceń (odwiedzić więcej Klientów) w krótszym czasie,
- wyeliminować spóźnienia i puste przebiegi.
W ramach każdej z poszczególnych tras, punkty (stopy) zostają ułożone w najlepszej kolejności, aby osiągnąć założenia planisty.
Podczas optymalizacji tras, algorytm może uwzględniać określone parametry, wpływające na końcowy rezultat optymalizacji, m.in:
- okna czasowe stopów,
- czas pracy kierowców,
- ładowność pojazdów ( w 3 różnych wymiarach),
- czas obsługi, czyli tzw. service time w poszczególnych stopach,
- ustalone przez planistę priorytety odwiedzin dla wybranych punktów,
- wybraną kompatybilność, czyli odwiedzanie stopów według określonej reguły dopasowania, np. konkretne pojazdy muszą odwiedzić wybrane miejsca (konkretnych Klientów).
Wszystkie powyższe parametry mogą być jedocześnie uwzględniane w procesie optymalizacji tras dla wielu pojazdów naraz. Planując w ten sposób operator oszczędza żmudne godziny wyznaczania tras dla każdego z kierowcy indywidualnie. Zaawansowana optymalizacja tras VRP (Vehicle Routing Problem) oznacza realne oszczędności poprzez obniżenie kosztów eksploatacji floty. Niższe koszty związane są przede wszystkim z:
- bardziej optymalnymi (często krótszymi) trasami – mniej spalonego paliwa,
- lepiej wykorzystanym czasem pracy kierowców – więcej odwiedzonych Klientów w krótszym czasie,
- maksymalnie wykorzystaną przestrzenią ładunkową w pojazdach.
MapGO to przyjazne narzędzie, które bardzo skutecznie i szybko rozwiązuje problem zaawansowanej optymalizacji tras.
Podstawowe pojęcia związane z optymalizacją tras wyjaśniliśmy na naszym blogu.