W ostatnich latach wielu dostawców usług gastronomicznych uznało znaczenie projektowania skutecznych strategii dystrybucji. Poprawiają one bowiem poziomu obsługi klienta, ale także generują duże oszczędności na transporcie. W dzisiejszym artykule: optymalizacja trasy przejazdu od kuchni.

Jednym z powodów obecnej sytuacji jest fakt wdrożenia modelu e-commerce przez znaczącą ilość przedsiębiorstw świadczących usługi gastronomiczne.

Podejmując decyzję o umożliwieniu klientom składania zamówień online, przedsiębiorstwa gastronomiczne musiały również uruchomić system dowozu zrealizowanych zamówień do klienta. Składanie zamówień online zostało bardzo dobrze przyjęte co sprawiło, że dzienna liczba wykonywanych dowozów znacznie wzrosła. Aby zyskać przewagę wśród klientów nad rywalami, firmy te konkurują w obszarze jakości wykonywanych usług, oraz w czasie dostawy. Wszystko przy uwzględnieniu zachowania ekonomicznej logistyki operacji.

 

Posiłki trafią do klienta szybciej

Krótki czas dostawy od momentu zamówienia podnosi prawdopodobieństwo ponownego skorzystania z formuły zamawiania posiłków online z dostawą. Może także spowodować wzrost przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Dla wielu firm jest to opłacalny model biznesu. Restauracje i inne lokale gastronomiczne, posiadając wystarczające moce produkcyjne, mogą obsługiwać gości na miejscu w lokalu jednocześnie maksymalizować zysk docierając do grupy docelowej ceniącej sobie dowóz zamówień pod wskazany adres.

Przedsiębiorstwa z sektora Food Service skupiają się na własnym profilu działalności czyli przygotowywaniu wysokiej jakości, wartościowych posiłków. Dlatego decydują się coraz częściej na korzystanie z usług zewnętrznych firm specjalizujących się w dostawie żywności. Wspomniana praktyka polegająca na współpracy restauratorów z firmami kurierskimi wyspecjalizowanymi w dostarczaniu żywności oznacza dla zleceniodawców pewne ograniczenia. Firmy gastronomiczne, nie mogą kontrolować i optymalizować szybkości i jakości dostawy zamówienia gdyż rola ta spoczywa po stronie wykonawcy usługi.

Z drugiej strony, pomimo popularyzacji outsourcingu utrzymywanie własnej floty pojazdów przez lokale gastronomiczne, służących do rozwożenia posiłków jest powszechnym zjawiskiem. Istotnym faktem jest częste zobowiązywanie się lokali gastronomicznych do dostarczania żywności w krótkim czasie. Jednocześnie, chcą zachować przy tym swoje standardy i jakość. Między innymi przez to decydują się na własne rozwiązania dotyczące dostawy. W wyniku tego firmy dokonują pomiarów wydajności procesu dostawy zamówień monitorując wskaźniki. Badane są: całkowity koszt operacyjny, średni czas realizacji dostawy, średnią kwotę rachunku. Optymalizując te wskaźniki możliwe jest dążenie do osiągnięcia i utrzymania przewagi konkurencyjnej.

Planowanie transportu zamówień w oparciu o systemy logistyczne

W celu usprawnienia procesu dowozu zamówień, a w konsekwencji zwiększenia satysfakcji klientów, stosowano wiele rozwiązań. Znane są przypadki wdrażania systemów logistycznych takich jak „milk run”. Jest to metoda przyspieszająca przepływ materiałów między obiektami. Ma to miejsce poprzez kierowanie pojazdów w celu wielokrotnego odbioru i zrzutu w wielu obiektach. Podejmowano również zastosowanie metody „Hub”. Tu chodzi o ustanowienie centralnego miejsca przeładunku gdzie odbywa się wymiana towarów pomiędzy pojazdami oraz różnymi typami transportu.

Okna czasowe dostawy dla klientów, w branży gastronomicznej są niezwykle istotne, a zarazem krótkie. Uwzględniając pojedynczy „depot” (adres dostawy) i maksymalny czas trwania tras, poruszany problem może być modelowany i przedstawiany jako problem wielu sprzedawców z oknami czasowymi. Jest to rozszerzenie tradycyjnego problemu komiwojażera (TSP). Temat ten może być również uważany za uproszczoną wersję dobrze przestudiowanego zagadnienia optymalizacji tras z oknami czasu.

Udane wdrożenie i obsługa sieci dostarczania posiłków jest trudna nie tylko ze względu na skalę tych systemów, ale także ze względu na dynamikę i pilność otrzymywanych zamówień. Dostawa posiłków jest jednym z największych wyzwań w logistyce poruszającej problem ostatniej mili. Zwyczajowo klienci oczekują, że typowe zamówienie zostanie dostarczone w ciągu godziny lub krócej. Jednocześnie oczekuję, że rozpoczęcie procesu dostawy zacznie się w ciągu kilku minut po tym, jak jedzenie zostanie przygotowane. Ponadto, sieci dostarczania posiłków muszą być w stanie reagować na częste i gwałtowne wahania popytu, zarówno w wymiarze przestrzennym, jak i czasowym. Projektowanie technologii optymalizacji przy użyciu algorytmów optymalizacji tras, które mogą sprostać wyzwaniu, jest odpowiedzią na dynamiczne problemy z odbiorem i dostawą zamówień na niespotykaną dotąd skalę.

Dlatego też w świetle bardzo dynamicznego i nieprzewidywalnego charakteru procesu dostarczania posiłków, wykonanie szczegółowego planu dostaw zamówień jest mało prawdopodobne. Z tego powodu rekomendowanym, a zarazem nowatorskim rozwiązaniem problemu z optymalnym trasowaniem dostaw posiłków, jest wykorzystanie zaawansowanej optymalizacji tras.

 

Optymalizacja trasy przejazdu – przykłady z rynku

Przyjrzyjmy się bliżej firmie Grubhub. Jest to jeden z liderów, który zajmuje się pośrednictwem między osobami chcącymi zamówić posiłek w Internecie, a lokalnymi restauracjami oferującymi dania na wynos. Warto wspomnieć, że platformy służące do zamawiania online i mobilnie, umożliwiają klientom zamawianie posiłków z ponad 85 000 restauracji zlokalizowanych w ponad 1600 miastach w USA i Londynie. Jedną z usług, które oferuje Grubhub, jest dostawa żywności. Korzystają oni z floty kurierów, którzy zbierają zamówienia od restauracji i dostarczają je głodnym konsumentom. Grunhub przetwarza dziennie 423.200 zamówień z których 60 procent jest składanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

Świadczenie usług dowozu zamówień dla przedsiębiorstw takich jak Grunhub staje się poważnym wyzwaniem operacyjnym. Klienci żądają niezawodnej i szybkiej obsługi. Współpracujące restauracje chcą, aby ich produkt został świeży i pełnowartościowy po dostarczeniu zamówienia pod wskazany adres. Kierowcy natomiast pragną wykonać wystarczającą ilość zamówień zapewniającą im przyzwoitą płacę. Opóźnienie dostawy może sprawić, że klienci będą niezadowoleni i mniej skłonni do korzystania z usługi dostawy ponownie. Dlatego też firmy dostarczające muszą przypisać kierowców do zamówień w celu uniknięcia opóźnień.

 

Dostawa posiłków

Restaurant Delivery Problem (RDP) charakteryzuje się flotą pojazdów dostawczych, które obsługują dynamicznie zmieniające się żądania klientów w ciągu dnia. Rozkład czasowy żądań klientów jest znany, ale nie przyjmuje się żadnych założeń znajomości lokalizacji klientów. Klienci składają zamówienie na żywność za pośrednictwem aplikacji mobilnej, lub strony internetowej, wybierając spośród wielu znanych dostawców. Po złożeniu zamówienia jest ono natychmiast przekazywane do dostawcy, który przypisuje je kierowcy. Ma on za zadanie odbiór i dostawę zamówienia.

Przydziały zamówień dla kierowców nie muszą być natychmiastowe i możliwe jest przypisanie kierowcy kilku zaległych zamówień za jednym razem (sprzedaż pakietowa). Przed dostarczeniem zamówienia, kierowca musi je odebrać z odpowiedniej restauracji. Jednakże, czas przygotowywania posiłków klienta w każdej restauracji jest odmienny. Firma kurierska może oszacować czas dowozu na podstawie odległości i natężenia ruchu. Niestety jednak, kierowca nie wie dokładnie, kiedy będzie ono gotowe. W związku z tym, kierowca musi czekać na wydanie posiłku w restauracji. Celem korzystania z algorytmów planowania dostaw jest zminimalizowanie sumy dodatnich różnic między czasem dostawy a terminem realizacji zamówień.

Podsumowując, internetowe platformy umożliwiające zamawianie posiłków, wraz z ich dostarczaniem wprowadziły dynamiczne problemy z odbiorem i dostawą na niespotykaną dotąd skalę. Można przyjąć, że dostawcy posiłków są pionierami w zakresie wprowadzania elastycznych modeli logistycznych i w projektowaniu technologii optymalizacji, które mogą sprostać wyzwaniu. Z tego powodu zachęca się do innowacyjnego wykorzystania rozwiązania dla transportu jakim jest optymalizacja tras.

Umów się z nami na rozmowę

 

Wyrażam zgodę na:

* pole wymagane

Administratorem Twoich danych osobowych będzie Emapa S.A. z siedzibą w Warszawie (02-222), Al. Jerozolimskie 181B, e-mail: prywatnosc@emapa.pl. więcej >