Cel: mniej tras pokonywanych każdego dnia przez kierowców. Proponowane rozwiązanie musiało uwzględniać wąskie i występujące blisko siebie okna czasowego oraz różne temperatury przewożonych artykułów

  • 3900 km mniej pokonywanych każdego dnia
  • 30 pojazdów mniej potrzebnych do obsługi tej samej liczby zleceń
  • Wpasowanie w wąskie okna czasowe
  • Uwzględnienie 2 różnych przestrzeni ładunkowych (chłodnej i standardowej)

Branża: sieć supermarketów spożywczych online z dostawą do Klienta

Wyzwanie: odwiedzić wszystkich zaplanowanych Klientów minimalizując liczę kursów każdego dnia

 

Firma specjalizuje się w dostawie artykułów spożywczych do domu, zamawianych online przez aplikację mobilną. Wszystkie produkty występują w atrakcyjnych cenach, a dostawa jest bezpłatna. Klient zamawia z wyprzedzeniem 1- dniowym, może ustalić dokładną godzinę dostawy zakupów, a ich trasę monitorować w aplikacji.

Minimalizując koszty działalności firma korzysta z samochodów elektrycznych.

 

Opis problemu

Firma posiada ponad 30 magazynów na terenie jednego z krajów europejskich. Emapa przeanalizowała tryb dostaw dla jednego z nich, dla 4 wybranych dni tygodnia. Kierowcy odwiedzali w te dni kolejno 310, 325, 444 i 349 Klientów, robiąc odpowiednio 23, 24, 32 i 24 trasy.  Średnie odległości między punktami to 10 minut, a średni czas postoju w każdym punkcie to 6 minut. Kierowca przy okazji 1 kursu odwiedza zatem średnio 13 klientów, pokonując 130 km. Wyzwaniem w przypadku tego problemu są wąskie okna czasowe, czyli przedziały godzinowe, w których Klient oczekuje swojej dostawy (45-60 minut) i ich duże zagęszczenie (wszystkie są w godzinach popołudniowych).

Dodatkową komplikacją problemu optymalizacji tras było uwzględnienie 2 różnych przestrzeni ładunkowych w pojazdach – chłodnej i zwykłej. Typowe zamówienie do punktu to 1-2 przesyłki zwykłe i 3-5 przesyłek chłodnych.

Rozwiązanie

Celem przeprowadzonej przez Emapę optymalizacji była minimalizacja liczby tras pokonywanych każdego dnia przez kierowców dostarczających produkty z wybranego magazynu. Proponowane rozwiązanie musiało uwzględniać wąskie i występujące blisko siebie okna czasowego oraz różne temperatury przewożonych artykułów (tzw. problem multicapacity). Uzyskane przez Emapę rozwiązanie ograniczyło liczbę tras dla każdego dnia o 1, tzn. te same punkty zostały obsłużone, eliminując tym samym 1 z kursów. Czas potrzebny na wyliczenia po stronie Emapy był porównywalny do czasu, w którym gorsze rozwiązanie uzyskiwała opisywana firma.

 

Ile oszczędzamy?

Każda trasa mniej danego dnia to ok 130 zaoszczędzonych kilometrów w 1 magazynie, czyli ok. 20 kWh. Ponieważ firma korzysta z pojazdów elektrycznych, zaoszczędzone koszty poboru energii nie są tu kluczowe. Istotny jest czas ładowania każdego kolejnego auta. Firma może zatem zrezygnować z jednego pojazdu w oddziale (magazynie) o wartości przynajmniej 140 tyś zł lub racie leasingu rzędu 3000zł miesięcznie. Rezygnacja z 1 pojazdu to także zaoszczędzone koszty opłacenia kierowcy, które w kraju – siedzibie opisywanej sieci supermarketów wynoszą ok 12 000 zł miesięcznie.

 

Przy liczbie ponad 30 magazynów, z których korzysta codziennie firma, zaoszczędzone kwoty sięgają kilkuset tysięcy złotych miesięcznie.

Wyrażam zgodę na:

* pole wymagane

Administratorem Twoich danych osobowych będzie Emapa S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Ciołka 12, e-mail: prywatnosc@emapa.pl. więcej >